کتاب مقدس، ترجمۀ معاصر | 2.Chronik 11

2.Chronik 11 | کتاب مقدس، ترجمۀ معاصر

پيغام شمعيا

1 وقتی رحبعام به اورشليم رسيد صد و هشتاد هزار مرد جنگی از يهودا و بنيامين جمع كرد تا با بقيه اسرائيل بجنگد و آنها را هم زير سلطهٔ خود در بياورد. 2 اما خداوند برای شمعيای نبی اين پيغام را فرستاده، گفت: 3 «برو و به رحبعام پسر سليمان، پادشاه يهودا و به تمام قبيلهٔ يهودا و بنيامين بگو كه نبايد با اسرائيلیها كه برادرانشان هستند بجنگند. به آنها بگو كه به خانههای خود برگردند؛ زيرا تمام اين اتفاقات مطابق خواست من صورت گرفته است.» پس ايشان خداوند را اطاعت كرده، از جنگ با يربعام خودداری نمودند.

استحكامات رحبعام

5 رحبعام در اورشليم ماند و برای دفاع از خود، دور اين شهرها را كه در يهودا و بنيامين بودند حصار كشيد: بيتلحم، عيتام، تقوع، بيتصور، سوكو، عدلام، جت، مريشه، زيف، ادورايم، لاكيش، عزيقه، صرعه، ايلون و حبرون. 11 او اين شهرها را مستحكم ساخت و فرماندهانی بر آنها گذاشت و خوراک و روغن زيتون و شراب در آنجا انبار كرد. 12 برای احتياط بيشتر، در اسلحه خانههای هر شهر، سپر و نيزهٔ فراوان ذخيره كرد؛ زيرا از تمام قوم اسرائيل فقط يهودا و بنيامين به او وفادار مانده بودند.

كوچ كاهنان و لاويان به يهودا

13 كاهنان و لاويان از سراسر خاک اسرائيل، خانهها و املاک خود را ترک گفته، به يهودا و اورشليم آمدند، زيرا يربعام پادشاه و پسرانش ايشان را از شغل كاهنی بركنار كرده بودند. 15 يربعام، كاهنان ديگری برای بتخانههای بالای تپهها و بتهايی كه به شکل بز و گوساله ساخته بود تعيين كرد. 16 اما كسانی كه طالب پرستش خداوند، خدای اسرائيل بودند، از سراسر خاک اسرائيل، به دنبال لاويان به اورشليم نقل مكان نمودند تا بتوانند در آنجا برای خداوند، خدای اجداد خود قربانی كنند. 17 به اين ترتيب، پادشاهی رحبعام در يهودا استوار شد و مردم سه سال از رحبعام پشتيبانی كردند و طی اين سه سال، مانند زمان داوود و سليمان، خداوند را اطاعت نمودند.

خانوادهٔ رحبعام

18 رحبعام با محلت ازدواج كرد. محلت دختر يريموت و نوه داوود بود و مادر محلت ابيحايل نام داشت. ابيحايل دختر الیآب برادر داوود بود. 19 حاصل اين ازدواج سه پسر بود به نامهای يعوش، شمريا و زهم. 20 سپس رحبعام با معكه دختر ابشالوم ازدواج كرد. او از معكه نيز صاحب چهار فرزند شد به اسامی ابيا، عتای، زيزا و شلوميت. 21 رحبعام، معكه را بيشتر از ساير زنان و كنيزان خود دوست میداشت. (رحبعام هجده زن، شصت كنيز، بيست و هشت پسر و شصت دختر داشت.) 22 او به پسرش ابيا كه از معكه بود مقامی بالاتر از ساير فرزندانش داد، زيرا قصد داشت بعد از خود، او را پادشاه سازد. 23 پس بسيار عاقلانه رفتار نموده، بقيهٔ پسرانش را در شهرهای حصاردار سراسر قلمرو يهودا و بنيامين پراكنده كرد و مايحتاج آنان را تأمين نمود و برای هر كدام زنان بسيار گرفت.